Akce a soutěže

25.08.2012 20:00

Dovětek ke stovce mechanika Metoda

text,foto: (jjk) Dovětek ke stovce mechanika Metoda

Pro město automobilů jehož slávu nesli na bedrech v minulosti především dva Václavové Laurin a Klement a do dnešních dnů jeho pokračovatelé v podobě škodovácké fabriky to v roce 2012 je slavný rok. Není však až tak slavný ve zmíněném automobilovém průmyslu, ale v letectví. Vždyť je to právě v tomto roce rovných sto let kdy v roce 1912 v Mladé Boleslavi letěl vůbec poprvé Metoděj Vlach na svém vlastním jednoplošník vehiklu a stal se tak historicky prvním Čechem létajícím na originálním českém letounu s českým automobilovým motorem z mladoboleslavské fabriky Laurin & Klement. No a tuto slavnou minulost si místní létavci připomínají díky Historical Flying Clubu respektive Nadačnímu fondu letadlo Metoděje Vlacha a mladoboleslavskému aeroklubu při Dobových leteckých dnech (viz. například 7. Dobový letecký den v Mladé Boleslavi) a svým způsobem i plachtařskou soutěží Gradient Grand Prix především pro kluzáky VSO-10, tak řečené „Vosy“, jejíž součástí je i Pohár Metoděje Vlacha. A necelá čtyřicítka plachtařů letos létala v rámci Gradient Grand Prix týden od 18. do 25. srpna 2012 a stihla tři (ve třídě Gradient GP) a čtyři  soutěžní úkoly…

…na „Vosí“ závody v Mladé Boleslavi jsme se už byli podívat (viz. Pohár pro "Vosy" v Bezděčíně, Dvě třetiny Metoděje bez Cyrila a skoro bez vítěze, …a Vosy padaly jak zralé hrušky) a doufejme, že se už brzo budeme moci podívat i na nové letecké muzeum, které se u bezděčínského letiště horečnatě staví, ale když už jsme tady, tak se alespoň v krátkosti vraťme ke zmíněnému Metodu, respektive Metoději Vlachovi, když už je to letos těch sto let, co poprvé vzlétl na svém letadélku.
No a tedy k věci, Metoděj Vlach byl mechanikem automobilového závodníka a šéfkonstruktéra firmy Laurin & Klement Otto Hieronymus, který kromě automobilismu holdoval i létání a pořídil sobě originální letoun Blériot a do něj namontoval vlastní motor Hiero, kterýžto se posléze i vyráběl seriově ve vídeňské firmě Warchalowski a také v Karlíně firmou Breitfeld-Daněk (tato společnost se posléze stala součástí ČKD - Českomoravská Kolben Daněk). Mimochodem Adolf Warchalowski byl majitelem prvního rakouského pilotního průkazu a tehdejším držitelem světového rekordu s letounem Farman - Warchalowski "Vindobona" ze dne 30. listopadu 1911, kdy se třemi cestujícími na palubě letět 45 minut 46 sekund. A kromě Otto Hieronyma, který se proslavil později hojně rozšířenými zmíněnými motory Hiero, které se montovaly i do letounů Aero A-14/15 a Letov Š-1 a Š-5, v Mladé Boleslavi létali i Jan Kašpar a Eugen Čihák. K nim se tedy připojuje i Metoděj Vlach především tím, že v roce 1912 uvedl na české nebe první letoun čistě domácí konstrukce, tedy konstrukce jeho vlastní s motorem Laurin & Klement. Tato automobilka později vyráběla i licenčně další typy leteckých motorů jako například Lorraine – Ditrich, nebo Hispano - Suiza. No tak to byla taková malá odbočka, aby bylo jasno čí, že se to létá v Mladé Boleslavi pohár, který se součástí „Vosího“ Gradient Grand Prix…, kterého se letadlo Metoděje Vlacha samozřejmě neúčastnilo a ani jeho historičtí létající sourozenci, kteří už určitě nedočkavě čekají na dostavění živého leteckého muzea, které bude další připomínkou slavné historie mladoboleslavského létání…   
No a jak to nakonec všechno v Mladé Boleslavi dopadlo? Ve třídě Gradient Grand Prix zvítězil Karel Mareš z Jihlavy, druhý doletěl Petr Vodička z Jaroměře a třetí byl jeho klubový kolega Jan Herejt a všichni samozřejmě na „Vosách“, tedy na letounech VSO-10. Ve třídě Club Grand Prix zvítězil domácí mladoboleslavský Karel Novák na Std. Cirrus, druhé místo obsadila Hana Trešlová z Rané rovněž na Std. Cirrus a pro bronz si dolétl Matěj Charouz z Hodkovic nad Mohelkou s ASW 19B. A nakonec ve třídě Pohár Metoděje Vlacha vyhrál Jan Deršák z Kralup s letounem HPH 304CZ 17,4m, druhý byl Martin Piskáček z Berouna s LS 8/18m a třetí byl Jiří Pešta z Dvora Králové na stroji ASW-20L+FL 16,6m.
text, foto: (jjk)
[Věnováno na dálku mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemohla světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat, ale snad už konečně ten světa běh a i ten létací začíná zvolna opět pomalu vnímat, (jjk)]
 
 
GGP 2012 - Mladá Boleslav
 
 
 
Mlada Boleslav, Česká republika, 18.8.2012 - 25.8.2012
 
 
 
 
 
 
 
 
Pohár Metoděje Vlacha
 
 
 
Celkové výsledky po dni 4
 
 
 
#
Pilot
Země/Klub
Kluzák
Celkem
 
 
 
 
 
 
1.
DJ
Jan Deršák st.
Kralupy
HPH 304CZ 17,4m
1952
2.
FX
Martin Piskáček
Beroun
LS 8/18m voda
1874
3.
R
Jiří Pešta
Dvůr Králové
ASW-20L+FL 16,6m
1865
4.
CV
Jan Šmaha
Česká Lípa
Std. Cirrus
1844
5.
K06
Josef Rýdl
Ml. Boleslav
DG 200/17 voda
1815
6.
65
Tomáš Charvát
Vysoké Mýto
Discus a bez vody
1622
7.
TX
Petra Diepoltová
Vysoké Mýto
ASW 15B
1502
HC.
RI
Michal Koďousek
Jaroměř
ls 3-15m
1337
8.
77
Marek Seitl
Dvůr Králové
Astir CS 77
926
9.
J1
Jan Mašek
Kladno
Astir CS bez vody
831
10.
AH
Vojtěch Hájek
Mladá Boleslav
ASW 19B
663
11.
SP
Michal Ších
Ml. Boleslav
ASW 15B bez vody
369
 
 
 
 
 
 
Club GP
 
 
 
 
Celkové výsledky po dni 4
 
 
 
#
Pilot
Země/Klub
Kluzák
Celkem
 
 
 
 
 
 
1.
DI
Karel Novák
Mladá Boleslav
Std. Cirrus
26
2.
CI
Hana Trešlová
Raná
Std. Cirrus
19
3.
WTF
Matěj Charouz
Hodkovice
ASW 19B
13
4.
CW
Petr Hotový
Česká Lípa
ASW 15B
11
4.
XE
David Říha
Vlašim
ASW 15B
11
6.
ZJ
Marek Korneč
Jelenia Góra/KSS Jeżów Sudecki
Std. Jantar
9
7.
JMI
Marek Jóżwicki
KSS Jeżów Sudecki
Std. Jantar2(3) SZD-48
8
8.
MS
Jerzy Mikolajczyk
Aeroklub Ziemi Mazowieckiej
Std. Jantar2(3) SZD 48
7
9.
M
Jiří Mlejnek
Mladá Boleslav
ASW 15B
5
10.
JM
Jaroslav Deml
Hořice
ASW 15
3
11.
EF
Martin Balík
Kralupy
LS 1 f
2
12.
F
Ryszard Bendkowski
KSS Jeżów Sudecki
Std. Jantar SZD 41A
1
13.
T1
Lukáš Koukal
Kladno
ASW 15B
0
13.
Y
Linda Vašatová
Kladno
ASW 15B
0
13.
OI
David Londa
Mladá Boleslav
ASW 19B
0
13.
23
Martin Váňa
Mladá Boleslav
ASW 15
0
 
 
 
 
 
 
Gradient GP
 
 
 
Celkové výsledky po dni 3
 
 
 
#
Pilot
Země/Klub
Kluzák
Celkem
 
 
 
 
 
 
1.
62
Karel Mareš
Jihlava
VSO-10
18
2.
60
Petr Vodička
Jaroměř
VSO-10
17
3.
J6
Jan Hejret
Jaroměř
VSO-10
14
4.
34
Jiří Šlemr
Vysoké Mýto
VSO-10
11
5.
F1
Žitomír Křepinský
Chrudim
VSO-10
7
5.
C3
Martin Souček
Mladá Boleslav
VSO-10
7
7.
55
Miloš Rejzl
PA Klatovy
VSO-10
5
8.
93
Karel Polický
Kolín
VSO-10
4
9.
2
Lukáš Plocek
Kladno
VSO-10
3
10.
VM
Josef Bačina
Vysoké Mýto
VSO-10
0
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama