Akce a soutěže

19.04.2015 19:45

Dobré ráno přejí otakárci syslům za trnkovým keřem

text,foto: (jjk) Dobré ráno přejí otakárci syslům za trnkovým keřem

Otakárci fenykloví i (vzácní a přísně chránění) ovocní tak už konečně mají ke svým křídlům a šesti nohám i servis v podobně pozemního personálu. Na Rané se probudily totiž i rodiny syslů. Takže už to máme téměř kompletní. Ranské „surikaty“ se vyhrabaly ze svých úkrytů, žlutokřídlí otakárci ze svých „kukaní“ a k nim se přidali i padáčkáři (a rogalisté), kteří měli o víkendu 18. a 19. dubna 2015 (kvůli větru se však létalo až v neděli) odložený závod České ligy paraglidingu, neboli Raná Cup 2015 FAI 2 a ač se samozřejmě létá i pod kopcem, první oficiální akcí je až v prvních květnových dnech Ranské gumování (a na úbočích se jen klidně kozy a ovce pasou). V leteckém ráji Českého středohoří tedy už jsou všichni po zimním spánku kompletně vzhůru a kromě pozemního personálu všechno co křídla, nebo padák má, létá….

Počasí bylo v neděli 19.dubna 2015 už skoro jako letní, ale vítr se točil dokolečka a tak to s tím létáním nebylo úplně nejlepší a odpoledne museli paraglidisté přebíhat z jedné strany na druhou, aby chytili ten správný vítr. A někteří se i pocvičili ve skautsko-pionýrské disciplíně rozmotávání uzlů, když přistáli do trnkového keře a šňůry se změnily v jakýsi zamotaný chuchvalec. Výsledky se však ode mne nedozvíte, ale jsou na facebookových stránkách Ranského poháru (a web RP https://airtribune.com/ranacup2015). A tak to bylo tak trochu o čekání, zda se podaří někomu odstartovat a kamsi odletět, či doletět. V mezičase se tu i tam ozvalo pískání probuzených syslíků, nebo mečení, či bečení ovcí a koz z úbočí, a tu i tam se proháněli žlutokřídlí otakárci fenykloví a ovocní. Kolem dokola se i nějaký ten plachtař z „dolního“ letiště prohnal. Ostatně na kopci Raná jsme nebyli poprvé viz. Svatý Václav v ráji uspal surikatyKdyž do ráje přijde podzim…Surikaty na padáku… a o dění pod kopcem také hojně referujeme viz. Na svatého Václava pěkný den, přijde pohodlný podzimek…, Přískokem vpřed a ani kostel neshořel viz.Takové malé setkání v červenci, Japonec nakonec ... léta,  Slunečnice slunily, jiřičky jiřily…Kanáři s Kmotrem na ŠohajíchMezi námi POTKany…., nebo Porouchaná kredenc, Gottlobův stařeček a loučení Tomáše JílkaErwínkovo odpoledne, kalná rána a burlaci na kopciDejme si Koniklec, Kavyl, Ovsíř, Hlaváček…Copak vymřely krávy?A „Skřivánci na niti“ tu řvali jako krávy…Od Jaromíra k Václavu…Deštivý Ranský pohárDalší Ranský pohár dokroužil nad HrádkemPod dohledem Milé hory…Jeżówská miminka Erwina Primavesi se rojila…Přivolávání jara na RanéPomlázka mezi zeleným trojvrším…Loučení s létem na Rané…a pak, že tu neprší…., Hvězdné jitření hlaváčku polního … A tak vlastně už skoro není co psát, protože dění a historie ranského létání byla na stránkách magazínu zmapována poměrně důkladně, ale opakování je jak známo moudrosti matka a tak, když už tedy létali ti paraglidistů, něco o minulosti tohoto sportu si lze zopakovat.
Paraglide je vlastně mladší bráška klasického padáku, který má prapůvod v Číně, kde ve 14. století skákali z věží s pomocí jakýchsi deštníků. Padák nakreslil i Leonadro da Vinci, ale ten ho v praxi nevyzkoušel. Vyzkoušel ho však v Benátkách 17. ledna 1617, chorvatský rodák Fausto Veranzio, ale vyzkoušel ho poprvé a naposledy, protože svůj experiment nepřežil. První úspěšný pokus provedl 22. října 1797 André Jacques Garnerin, který hupsnul z balónu a se štěstím brzdění svého podivného výtvoru přežil.
Za první světové války se používalo vlekání pozorovatelů na padáku, aby bylo na moři vidět nepřátelské loďstvo a padáky k seskoku používali pozorovatelé v balonech, aby v případě nebezpečí, nebo sestřelu kulometem letounu se nezřítili spolu se svým působištěm.  A ke konci první války si padák brali do letounů už i piloti, kteří do té doby tento záchranný systém nepoužívali.
Mezi dvěma válkami se vývoj padáků postupně zdokonaloval a během druhého světového konfliktu byl už používán běžně, ale to je historie klasických padáků. V té době, ale hlavně po válce se začínalo na moři i na souši využívat padáků vlekaných za š´člunem, či vozidlem. Ale protože vlekané padáky nebyly nijak specializované, byl tento způsob poněkud nepraktický z pohledu plachtění, či létání…přede jen to byl stále padák i když postupně zdokonalovaný, tak jako byl například typ padáku Paracommander.
S revoluční změnou přišel Francis Rogallo, který pro NASA vypracoval v šedesátých letech delta křídlo s pevnou konstrukcí, které mělo být používáno jako návratové zařízení kosmických lodí. V kosmickém průmyslu se sice rogallovo křídlo neujalo, ale sportovní létavci si tento prostředek zamilovali a i dnes, ačkoli je běžnější paraglide, jsou rogala na kopcích celého světa stále k vidění, i když ne v takovém počtu jako dříve. Ale v pravdě vynálezcem paraglidu je Kanaďan Domina Jalbert, který na svém létacím prostředku pracoval zhruba ve stejné době jako Francis Rogallo na svém křídle. Jalbert patentoval svůj produkt po názvem Ram-air 10. ledna 1963, ale až německý konstruktér Dieter Strasilla v roce 1974 předvedl vlastně už téměř skutečný paraglide s názvem Sky Wing, ale ani ten se úplně neujal. V té době se už, ale experimentovalo s klouzavými padáky jak ve Spojených státech, tak ve Velké Británii, kde vznikla asociace paragailingu, jejíž členové na padácích skutečně konečně létali. Ostatně výrobci těchto padáků John Harbot a Andrew Crowley se stali i prvními instruktory tohoto nového sportu. A v roce 1979 Francouz Gérard Boston na světovém šampionátu v závěsném létání předvádí padákový kluzák veřejnosti a o tři roky později už organizuje svou profesionální leteckou školu. Ale opravdu první skutečný paraglide vyrobil Laurent de Kalbermatten ve své firmě Ailes de K v roce 1985 a nazval ho Randaneusse. Od té doby se paraglide z tvaru jakési matrace postupně vyprofiloval zlepšovacím procesem až k dnešním velmi dokonalým padákovým křídlům, tak jak je vídáme na různých soutěžích, nebo na kopcích při rekreačním létání…
V osmdesátých létech se i přes různá politická omezení začaly paraglidy objevovat i u nás, respektive se s těmito prostředky setkávali především horolezci v zahraničí. Ale v roce 1987 vzniká díky Josefu Tesařovi první domácí konstrukce jménem Alka a tento padák se také i sériově vyráběl v podniku Kras Chromnice. Na padáky se také, podobně jako na šaty, daly sehnat střihy a tak si mohli nadšenci paraglide spíchnout i doma na šicím stroji, což tedy přinášela nezanedbatelná bezpečností rizika. Kupodivu, ale ještě v roce 1988 Svazarm začlenil paragliding do svých struktur a zpracoval směrnice pro výcvik a tak různé partyzánské domácí výrobky se podařilo sešněrovat do pevných pravidel, aby se zabránilo případným katastrofám. Po roce 1990 se s uvolněním politických poměrů logicky uvolnily i možnosti létání a tak už mohutnému rozmachu klasického paraglidingu, tak i paraglidingu motorovému nic nebránilo a dnes tak lze odvážlivce na různých typech padákových křídel vidět takřka všude. A není bez zajímavosti, že kromě toho, že v tuzemsku existuje množství firem zabývajících se (podobně jako v případě ultralehkých letounů) výrobou všeho potřebného k paraglidingovému létání, tak i tuzemští paraglidisté všech druhů sbírají světové a evropské medaile jak na běžícím pásu…
Takže asi tolik z první letošní návštěvy na Rané u paraglidistů, syslů, otakárků a dalších obyvatel tohoto leteckého ráje….
text, foto: (jjk) 
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

Neděle 19.4.2015 na Rané na kopci

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama