Akce a soutěže

08.05.2016 21:14

Devatenáct plus sedmdesát a dvacet rovná se Libkovice a Střimice

text, foto: (jjk) Devatenáct plus sedmdesát a dvacet rovná se Libkovice a Střimice
Sice to bylo jindy a jinde, ale když se to vezme kolem a kolem, devatenácté soutěžní akrobacení nad místem, kde kdysi dávno stávala obec Střimice vlastně mohlo připomenout ji jedno jubileum. V roce 1946 byl totiž ustaven nejen mostecký aeroklub, ale bylo rozhodnuto i o výstavbě mosteckého letiště. Tedy dnes už bývalého mosteckého letiště v Libkovicích (viz.Most přes minulost do Libkovic). Takže když se 7.května 2016 vyhlašovaly výsledky devatenáctého (už) Mosteckého poháru v letecké akrobacii 2016 na letišti Most, tak by vlastně mohl být letošní ročník věnován sedmdesátým narozeninám zrodu poválečného vzduchoplavectví v královském městě Most a vlastně i k dvacátým narozeninám nového mosteckého letiště.
Na "novém" střimickém letišti Most proběhl tak 6. a 7.května 2016 už devatenáctý ročník Mosteckého poháru v letecké akrobacii motorových letounů. A ačkoli se mostečtí organizátoři tváří, že by už radši dalším ročníkem nepokračovali, tak to nejspíš dopadna jako s Karlovarským pohárem. Hlavní organizátor také „vyhrožoval“, že dvacátým ročníkem akrobatická soutěž, už mnoho let přestěhovaná do Toužimi, tato tradice končí, ale nechal se přemluvit a tak několikátým rokem se přetahuje v Toužimi a nejspíš bude i kulatý dvacátý ročník Mosteckého poháru (a možná se také bude přetahovat…pokud se přihlásí tedy minimálně deset soutěžících, což je nepodkročitelné minimum.
Takže když jsme u toho letošního devatenáctého ročníku. Už před několika lety jsem přejmenoval kategorii Sportsman na kategorii Karel Vobořil, protože se opravdu je zřídka najde někdo, komu se podaří v této kategorii zvítězit. Standardně je první místo dané tímto benešovským aviatikem a tak se soutěží jen o dva zbylé stupně vítězů. Tentokrát však se však musí kategorie opět přejmenovat mimořádně přejmenovat na Sportsman, protože si první místo vylétal Michal Tvrzník (Decathlon OK-DEC), před zmíněným Karlem Vobořilem (Z-142 OK-LNB) a Janem Říhou (Decathlon OK-DEC). V této kategorii létala šestice letců a tak v letošní desítce letců měli štěstí ti, kteří létali ve zbylých dvou třídách. Ti měli tím pádem zaručenu nejhůř stříbrnou medaili. Takže v kategorii Intermediate vyhrál Jaromír Čihák (Z-50M, OK-TRM) před Jaroslavem Nedělkou (Z-50M, OK-TRM) a v třídě Advanced Karel Kuthan (Jak-55M, N55XZ) před Tomášem Petrmanem (Z-50LA, D-ENMM).
A tedy samozřejmě chybí ještě ta zmínka o tom výročí. V roce 1946 totiž vzniklo v tehdejších Stalinových závodech v Mostě letecké oddělení, které se přihlásilo k Českému národnímu aeroklubu. Oficiálně název zněl Aeroklub Stalinovy závody v Českém Jiřetíně. Následně 20.srpna 1946 vznikla komise pro výstavbu letiště a ta byla složena ze zástupců ministerstva dopravy, ONV Most, ONV Duchcov, letectva SNB a šesti zástupců Stalinových závodů. Jako nejvhodnější místo byl zvolen pozemek mezi obcemi Mariánské Radčice, Libkovice, Jenišův Újezd, Braňany a Konobrže. Už 30.srpna 1946 přišlo z Ministerstva dopravy povolení k  výstavbě letiště a ještě ten měsíc se v Mostě zjevil první létající stroj v podobě Piper Cub L-4 s motorem Continental, imatrikulace OK-XFG. Dalšími přírůstky byly další dva letouny  Piper Cub L-4, dva stroje Fairchild UC-61 a jeden Noordyun UC-64A. Libkovické letiště bylo postaveno v neuvěřitelně krátké době a to za necelý rok. V květnu roku 1947 letiště s charakteristickým šestiúhelníkovým hangárem (ze zrušené chladící věže) v Libkovicích bylo v provozu. Toto letiště sice formálně ještě jako Plocha SLZ před pár lety bylo registrováno, ale jako klasické „dospělé“ letiště skončilo v roce 1996 díky postupující důlní činnosti a neustálým terénním změnám a poruchám. Současné letiště se začalo stavět už v roce 1988 a původně se počítalo, že provoz začne v roce 1993. I se tím tehdejší Chemopetrol ještě v roce 1992 chlubil. Ale tak jak se plány měnily a už dávno byla zapomenuta varianta s mezinárodním letištěm, kde by přistávala i velká dopravní letadla, skončila i varianta s výstavbou asfaltové dráhy a nakonec ještě v roce 1995 nebyly finanční prostředky na dokončení letištní plochy. A tak mnohé, co dnes je na letišti vybudováno si postavili místní aviatici svépomocí. Ale nakonec se to (jak vidíme) podařilo a 19. května 1996 začalo letecké stěhování z Libkovic do Střimic a provoz nového letiště byl oficiálně zahájen dne 1.června 1996 leteckým dnem.
Takže ač byl letos Mostecký pohár nekulatý devatenáctý, tak tu máme rovnou dvoje výročí. Sedmdesát let od vzniku poválečného mosteckého aeroklubu a dvacet let od otevření nového mosteckého letiště ve Střimicích.  
A pro připomenutí předchozí návštěvy v roce 2015 viz. Televizor nic a s kostelem to ani nehnulo… a pak 2007 viz.Mostecký pohár 2007Mostecký pohár, ale i něco jiného (2008), Mostecký pohár a premiéra Bellancy (2009), Opět v zaniklých Střimicích… (2010), Akrobatický výkop jak od Josefa Masopusta…(2011) a v loňském roce Vlaštovky ze Salcburku … 2012 a Pod vodou, ve vodě a v neděli 2013 (v roce 2014 byl závod zrušen).    
text, foto: (jjk)  
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)] )]  
 
 
Mostecký pohár 2016 6.-7.5.2016
 
 
 
 
 
 
 
 
Sportsman
 
 
 
 
 
 
 
 
 
R
Cnt.
Pilot
A/C
Reg.
K1
U1
U2
U3
U4
U5
Totals
1
CZE
Michal Tvrzník
Decathlon
OK-DEC
1452.58
1058.5
868.67
1155
1225.33
1307.33
7067.41
2
CZE
Karel Voboril
Z-142
OK-LNB
1649.33
1039.5
792.67
1162.33
1125.17
1124.17
6893.17
3
CZE
Jan Říha
Decathlon
OK-DEC
1469.83
823.17
853.17
1023.33
895.5
1172.83
6237.83
4
CZE
Ales Baumrukr
Christen Eagle
OK-IGL
1522.67
804
845.33
956
1206
892.5
6226.5
5
GER
Joachim Weinbrener
Decathlon
OK-DEC
1466.5
995.83
775.33
1078.5
866.83
978.5
6161.49
6
CZE
Martin Vlcek
Decathlon
OK-DEC
1448.33
882.83
834
1054.83
817
481.83
5518.82
Intermediate
 
 
 
 
 
 
 
 
 
R
Cnt.
Pilot
A/C
Reg.
KF
U1
U2
U3
U4
U5
Totals
1
CZE
Jaromir Cihak
Z-50M
OK-TRM
1695.17
1648.67
1404.5
1499
912.33
1439.83
8599.5
2
CZE
Jaroslav Nedelka
Z-50M
OK-TRM
1577.5
1595.5
1280.42
1288
893.83
629.33
7264.58
Advanced
 
 
 
 
 
 
 
 
 
R
Cnt.
Pilot
A/C
Reg.
KF
U1
U2
U3
U4
U5
Totals
1
CZE
Karel Kuthan
Yak 55M
N55XZ
2243.5
2152.17
2042
1786.17
2377.5
2564.83
13166.17
2
CZE
Tomas Petrman
Z-50LA
D-ENMM
2388.83
1826
2163
1723
2162.83
2388.33
12651.99

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama