Akce a soutěže

08.05.2018 12:08

Desáté otevírání sezony ve Zbraslavicích

text: (jjk), foto: Stanislav Tomášek Desáté otevírání sezony ve Zbraslavicích
Během mobilizace v roce 1938 ve Zbraslavicích byla základna 61.výzvědné, 72.bombardovací letky a 2.letky pozorovací s letouny Aero A-100/Ab-101 a Avia B-71. Teď po osmdesáti letech už vojenskou techniku, kromě odpočívajícího MiGu-23 před jedním z hangárů a MiGu-15 sedícího místo sádrového trpaslíka na trávníku, nepotkáme. O to víc se zde předvádějí převážně plachtaři a to jak ti, kteří na svých kluzácích akrobatí, nebo ti, kteří létají rovně. A po desáté už sezonu otevíral plachtařský AZ Cup ve dnech 28. dubna 2018 až 7. května 2018.
Ale létat se tu začalo mnohem dřív. Ve třicátých letech 20.století Československé státní aerolinie a Ministerstvo veřejných prací hledaly místa, kde by byla vybudována pomocná - nouzová letiště pro případ špatného počasí nad Vysočinou. Zbraslavicím nahrál fakt, že zde nouzově přistálo 31. října 1931 u silnice do Radvančic na poli ke kopci Poupil dopravní letadlo ČSA Avia/Fokker F.Vllb/3m OK-AFB i s šesti pasažéry a dvěma členy posádky na palubě. A tak po té co radnice Uhlířských Janovic odmítla umístění letiště v jejich okolí bylo v roce 1932 rozhodnuto o výstavbě ve Zbraslavicích. Po delším vyjednávání bylo pronajato a posléze vykoupeno několik soukromých pozemků. Odkloněn byl rozvod elektrického vedení, provedeny menší terénní úpravy a osázena travou plocha, zřízen centrální vyznačující kruh o průměru 30 metrů a zpevněna příjezdová cesta a v roce 1934 bylo letiště o výměře 2 210 m² otevřeno. O rok později 5. února 1935 byla zkolaudována správní budova a v roce 1937 firma Jar. Dajbych z Kutné Hory vybudovala hangár. V těch dobách byl provoz jen nahodilý a využívala ho armáda při navigačních přeletech, nebo Baťovo letecké oddělení, které zajišťovalo spojení mezi Zlínem a pobočkou ve Zruči nad Sázavou.
Během okupace letiště používala vojenská letecká škola Luftwaffe a letiště spravoval český personál. A tak sem létali z pilotní školy Flugzeugfuhrerschule A/B 32 Pardubitz s letouny Heinkel He-72 Kadett, Focke Wulf Fw-44 Stieglitz, Bücker Bü-131/181. Také tu probíhal plachtařský výcvik na kluzácích Grunau Baby, DFS Kranich a SG-38. Ve druhé polovině války ve Zbraslavicích byla pobočka bitevní školy SG 102 z Německého (Havlíčkova) Brodu (Schlachtgeschwader 102) s letouny Junkers Ju-87A/B. A v jejím úplném závěru a po něm tu zůstaly i stroje transportní jednotky II/TG 2 a její Junkersy Ju-52/3m, Ju-87/G a Focke Wulfy Fw -189. Ale zůstaly zde i letouny použitelné pro vznikající aeroklub jako byly větroně Kranich, Weihe, Olympia, Grunau Baby GBII a SG-38. Hned v květnu 1945 vznikl aeroklub při Baťových závodech ve Zruči nad Sázavou, kde nebylo vhodné letiště a tak tu kromě domácího nového Aeroklubu Zbraslavice a toho zručského působili i letci z Kolína a Kutné Hory. Z amerických přebytků přišly stroje Piper Cub L-4H, Aeroklub Kolín tu hangároval a používal stroj továrníka Navrátila Fairchild UC-61 a ještě tu létaly i letouny Praga E-114 Air Baby a Z-281.
V roce 1948 zde začal i plachtařský výcvik, včetně navijákového a v roce 1950 byl Zručský Posázavský aeroklub ustaven střediskem DOSLETu, pod nějž patřily i podléhaly aerokluby Zbraslavice, Humpolec a Havlíčkův Brod. O rok později zanikla Ústřední plachtařská škola v Kralupech a tak ve Zbraslavicích krátce používali i její létající majetek. Došlo k další reorganizaci a vzniku Svazarmu a ve Zbraslavicích zůstává „Navijáková stanice aeroklubu Svazarmu“, která spolu s aeroklubem spadá pod krajský aeroklub Jihlava. Tehdy zaniká i Aeroklub Zruč nad Sázavou. Majitelem letiště se stávají Československé aerolinie a umísťují sem školu pro letecké zemědělské práce s letouny Fieseler Storch, resp. K-65 Čáp. Ta zde působí jen do roku 1955 a ve Zbraslavicích tak opět zůstává Aerovleková stanice Svazarmu.
V šedesátých létech pokračuje provoz motorářů, plachtařů a parašutistů. V další dekádě dochází sice k útlumu plachtařského výcviku a ubývá i pilotů motorářů, ale pro vhodné podmínky se zde konají plachtařské závody, které jsou ovšem limitovány provozem vojenského letiště Čáslav-Chotusice. Ke konci sedmdesátých let je sice ukončen paravýcvik, protože byl nedostatek letounů určeným k výsadku a nevhodný terén a tak se parašutisté odstěhovali do Kolína, ale opět se zintenzivňuje činnost větroňářů. Také se sem vracejí práškaři v podobě společnosti Slov-Air se svými Čmeláky Z-37.
Dnes zde především funguje občanské sdružení Aeroklub Zbraslavice (ale i další menší organizace a soukromníci) s leteckou školou, motoráři, plachtaři a lze se zde i ubytovat, pořádat firemní akce atp.
Pořádají se zde i plachtařské soutěže včetně evropských a světových šampionátů a v roce 2008 vznikl AZ Cup na úvod sezony.   
Desátý ročník této soutěže proběhl 28. dubna až 7. května 2018.
V klubové třídě se stihlo odlétat osm disciplín a mezi čtyřiceti soutěžícími byl nejlepší Jaroslav Tomaňa (Zbraslavice, Cirrus Std.), před Ivanem Novákem (Mladá Boleslav, Cirrus Std.) a Zdeňkem Borůvkou ml. (Jičín, Cirrus Std.)
Ve třídě Kombi (29 soutěžících) po devíti disciplínách byl první Roman Mraček (Plzeň-Letkov, ASG 29E 18m), druhý Tomáš Suchánek (GAC Benešov,         ASG 29E 18m) a třetí Petr Tichý (Zbraslavice, ASG-29E 18m).
 
…a předešlé návštěvy ve Zbraslavicích viz.Divé ženy tři dárečky přinesly a  Lásky mezi kapkami od „Velkého“ do Anselma a a předchozí návštěvy ve Zbraslavicích viz.A za rok to bude dámská jízda a A číslo devět stále žije a v předchozích letech Ta bába s roštím byla tvrdá jako houžev….Johanne Straussi syne, zkuste zůstat v tom a-dur…,Ve Zbraslavicích hráli forbes a vyhráli osm žetonů,  Jak si dámy osedlaly jelena,  Na druhý pokus trochu jiné retroLuňák u HubertaSvatý Hubert u kaštánku, u altánku stojícíŽlutě rozkvétá louka „U jelena“Oko bere a hnedle dvakrátMistrovství regionů ve ZbraslavicíchAZ Cup - dolétáno jestPotulný rytíř Zbraslav postavil srub na svahu Poupilu…U Poupilu rytíře Zbraslava se slavilo…Lepidopterologem snadno a rychle…Šťastné to beránek…Republika bez beránka, Grímsvötn jen kejchnul.
 
text: (jjk), foto: Stanislav Tomášek  
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama