Akce a soutěže

01.08.2009 20:58

Další Ranský pohár dokroužil nad Hrádkem

text,foto: (jjk) Další Ranský pohár dokroužil nad Hrádkem
Celých osm dní od 25.července do 1.srpna 2009 se nad severočeskou krajinou, jako už tradičně, prohánělo hejno větroňů v rámci dalšího ročníku Ranského poháru 2009. V letošním roce jich z letiště u Hrádku startovalo pětadvacet.

Tentokrát měly tyto závody konkurenci v Mistrovství regionů ve Vysokém Mýtě a také Mistrovství Evropy v litevském Pociunai. Přesto se zde sešlo zmíněných dvacet pět pilotů ze šesti tuzemských aeroklubů. Kromě domácích závodili i zástupci z Ústí nad Labem, Mostu, Šumperku a z Točné v kombinované třídě. A jako obvykle byla v pelotonu pestrá směsice závodních strojů. Kromě Blaníků, Orlíků a „Vos“ létaly i Cirrusy, stroje firmy Rolladen-Scheider (LS 1 a 3) a také český TST-10 Atlas M. V té souvislosti jsem si vzpomněl, že se mne na „regionech“ jakýsi bývalý plachtař z Poličky ptal zda-li u nás ještě vznikají nové větroně. Tak si říkám, že mi zmíněný Atlas přiletěl tak říkajíc do rány. Tento stroj je jedním z celé řady větroňů, které vznikaly po roce 1992 ve firmě TeST z Tišnova a pod rukama konstruktéra Zdeňka Teplého. Tato firma byla založena v roce 1992 se záměrem vyvíjet a vyrábět ultralehké motorizované větroně a ultralehká letadla. Vše začalo v Křižanově, kde vznikl první celodřevěný ultralehký větroň TST-1 Alpin v roce 1993 (m.j. byl letos k vidění na Safari ve Dvoře Králové nad Labem) a dnes už působí poněkud archaicky, ale byl to první krůček. O dva roky později se firma přestěhovala do větších výrobních prostor ve Velkém Meziříčí a kapacita vzrostla na deset vyrobených strojů ročně. Zdeněk Tichý nezahálel a postupně projektoval a konstruoval nové a nové typy většinou celodřevěných letounů. Na nebi se tedy zjevují postupně TST-7 Junior s motorem umístěným v přídi a s pevným trojkolým podvozkem (1995), TST-6 Duo, dvousedadlový motorový kluzák podobný v roce 1996, jeho klon TST-5 Variant v roce 1996 a dále TST-3 Alpin T a se zatažitelným motorem Alpin TM. V roce 1998 se TeSt opět stěhuje a to do Velké Bíteše což umožnilo zvýšit produkci až na 25 letadel ročně a pokračuje vývoj nových typů (např.motorová dvousedalovka TST-8 Alpin DM). Po roce dochází e změně technologie na kompozicové stroje a s tím i další stěhování továrny do Velkého Meziříčí. Tím se také dostáváme k větroni TST-10 Atlas M. Což je první kompozicový stroj firmy se zatažitelným motorem. Tento letoun je také možné potkávat na různých soutěžích a výhoda motorové verze je to, že nepotřebuje „tahouna“ na startu a samozřejmě pokud někde „zakufruje“, je schopen (pokud okolní terén dovolí) se i sám “odézt“, nebo nechtěnému přistání pokud možno zabránit. Ale výrobní program v polovině prvního desetiletí 21.století i nadále pokračuje novým programem v podobě letounů TST-13 Junior a TST-14 Bonus.  Na konci roku 2007 se však Zdeněk Teplý rozhodl firmu TeST prodat a tak se novým majitelem včetně celého výrobního programu stala slovenská továrna na ultralehká letadla Comp-Let ze Senice. Ať už budoucnost těchto ryze českých větroňů bude jakákoli, zcela určitě stroje Zdeňka Teplého jsou příkladem toho, že ani krach některých slavných firem, jako byl například Orličan a potíží ostatních po roce 1990, nezastavil vývoj plachtařských strojů na našem území ani v novém století a nových společenských poměrech. Samozřejmě, že TST nejsou jediné větroně domácí provenience, rodí se další konstrukce, jako například ultralehké větroně Banjo Oldřicha Olšanského resp. Duo Banjo Václava a Ivana Brandejsových, nebo KKB-15 (Jiří Kusbach, Miroslav Kotolan, Oldřich Bartoník) a nebo Viva Martina Wezela a firmy Composit Airplanes z Chocně. Ale o těch ostatních možná někdy příště, až bude vhodná příležitost. A tak tedy zpět k Ranskému poháru. A tak se celý týden tedy vesele létalo a přistávalo a tak došlo i na vyhlášení výsledků a nebude se muset dolétávat třeba v neděli. Asi inspirováni měli paralelní soutěž i místní motýli, kterých se tu také hemžilo požehnaně. A poněkud rušivě občas působili rogalisté. Většina jich sice končila v poli, ale jednomu „fouklo“ a dopadl těšně před přistávající závodní stroj. Ale to už tak občas na Rané bývá, když je plný provoz a je tu hodně nahuštěno. A letos tedy jako vítěz dolétal domácí Alexander Neranžič, před Františkem Flanderem z Mostu a dalším domácím Martinem Fričem….. a pro zajímavost v článku zmiňovaný TST-10 Atlas M doplachtil s ústeckým Radovanem Ottem až třiadvacátý. Informace o loňském Ranském poháru - odkaz zde: Deštivý Ranský pohár 2008

 

(jjk)

Celkové výsledky

 

 

 

#

Pilot

Země/Klub

Kluzák

Celkem

1.

H1

Alexander NERANDŽIČ

AK Raná

LS 3

3111

2.

0

František FILANDR

Ak Most

VSO-10

3039

3.

FR

Martin FRIČ

AK Raná

ASW 19

2939

4.

MC

Tomáš SEIFERT

AK Raná

ASW 15

2873

5.

TZ

Jiří MAIER

AK Raná

ASW 15

2820

6.

HL

Eduard SVOBODA

AK Raná

ASW 15

2749

7.

AW

František MYŠKA

AK Most

Std. Cirrus

2706

8.

IL

Jan ŠUSTR

AK Staňkov

Std. Cirrus

2507

9.

1F

Ondřej DVOŘÁK

AK Raná

LS 1 f

2382

10.

LW

Jiří FOUSEK

AK Raná

Std. Cirrus

2350

11.

36

Jaromír HENDRYCH

AK Raná

M-35

2318

12.

C8

Otakar TUČEK

AK Raná

VSO-10 C

2301

13.

CI

Hana TREŠLOVÁ

AK Raná

Std. Cirrus

2247

14.

TLS

Tomáš LISEC

AK Točná

VT-116 Orlik 2

2134

15.

RA

Trubačová FRIČ R.

AK Raná

L 13 Blanik

1842

16.

I9

Jaroslav KAČER

AK Raná

VSO-10

1839

17.

SH

Jan ŠUSTR

AK Raná

VT-116 Orlik 2

1645

18.

E7

Jaromír VLK

AK Šumperk

VSO-10

1639

19.

X1

Petr KOTÁL

AK Točná

L 23 Super Blanik

1609

20.

4

Šárka LOCHOVÁ

AK Šumperk

VSO-10

1545

21.

41

Luboš STIBŮREK

AK Raná

VT-116 Orlik 2

1461

22.

C2

Ondřej VALACH

AK Točná

VSO-10

1370

23.

7

Radovan OTTO

AK Ústí nad Labem

TST-10 Atlas M

1178

24.

59

Dalibor PEK

AK Raná

VSO-10

1143

25.

I

Jaroslav HENDRYCH

AK Příbram

VT-116 Orlik 2

473

 


 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.... a podpis .... a podpis
.... a podpis
 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama