Akce a soutěže

02.06.2019 21:07

Aviatická pouť 2019

text: (jjk), foto: M.J. Aviatická pouť 2019

S velkým očekávání se setkalo první historické předvedení „slalomu“ ze soutěže Red Bull Air Race na pardubickém letišti. I když čeští účastníci Red Bull Air Race nelétali na speciálech určených pro tuto soutěž, ale na akrobatických strojích z produkce Waltera Extry. Předvedení Red Bull Air Race Demo mělo být jakousi promo akcí pro případné uspořádání jednoho ze závodů v České republice. Naopak krátce před zahájením Aviatické pouti 2019 pořadatel oznámil ukončení této soutěže. Devětadvacátý ročník Aviatické pouti v Pardubicích 1. a 2.června 2019 tak byl premiérou i derniérou, slalomu mezi pylony, zároveň.   

Devětadvacátý ročník Aviatické pouti v Pardubicích měl být zajímavou premiérou Red Bull Air Race Demo na našem území s tím, že se ještě v loňském roce hovořilo o tom, že by se Česká republika mohla stát v příštích letech jednou ze zastávek této soutěže. Ale bohužel se změnilo u firmy Red Bull GmbH. manažerské obsazení těch, kteří se na organizaci soutěže podíleli, a noví šéfové rozhodli, že bude sezona Red Bull Air Race 2019 i sezonou poslední. Oficiálním důvodem je malý zájem diváků, který nesplňuje očekávání pořadatelské firmy. Ale i když tato informace přišla těsně před Aviatickou poutí, stejně se ukázkový závod mezi pylony v Pardubicích uskutečnil. Předváděcího slalomu se účastnili oba čeští letečtí akrobaté Martin Šonka a Petr Kopfstein. Ovšem nelétali na závodním speciálu Zivko Edge 540V3, ale na akrobatických strojích Extra 300SR Martin Šonka a Extra 330SC na Petr Kopfstein.
Ale samozřejmě Aviatická pouť nebyla jen o létání mezi pylony, ale jako tradičně se letovým programem prolínala historie letectví nejen v našich zemích.
Ultralehké repliky letadel z období první světové války byly doprovázené na zemi dobovými výjevy bojů situovanými kamsi na italskou frontu. Diváci se po té programem přenesli na předměstí Paříže v roce 1944, kde pozemní boje doplňoval letoun North American P-51D Mustang, který také o něco později doplnil při průletu akrobatickou skupinu Flying Bulls Aerobatics Team s letouny XtremeAir Sbach 342, respektive XA42. Flying Bulls Aerobatics Team jak dříve s letouny Zlin Z-50LX, tak v posledních letech XA42 se Aviatické pouti letos zúčastnila už po pětadvacáté. A letos také při příležitosti těchto pětadvacetin akrobatická skupina předvedla i ve světové premiéře nový prvek Double Mirror Loop, tedy dvojité zrcadlo, ve kterém skupina dělá i přemet.
Ale samozřejmě k vidění bylo velké množství jiných zajímavých letounů, ostatně jako obvykle. Představila se tak skupina historických letounů Bücker 133 Junqmeister a Bücker 181, nebo Bleriot XI. Armádu zastupovaly letouny Saab JAS-39 Gripen, Aero L-39, nebo L-159 a W-3A Sokol, a zástupci Centra leteckého výcviku z Pardubic. V historických barvách československého vojenského letectva se přidal i letoun Jak/Let C-11.
A kromě Dana Griffltha na Spitfiru se předvedla i celá plejáda historických letounů z flotily rakouského Red Bullu, včetně akrobacie vrtulníku Bö-105.    
Aviatická pouť nejsou jen dobové výjevy, letecké ukázky, ale i doprovodný pozemní program, kde diváci mohli obdivovat automobilové veterány, vojenskou, hasičskou, policejní techniku a i prezentaci klubů vojenské historie, včetně programů pro děti a koncertů dechové hudby s mažoretkami a dobovými módními přehlídkami. 
Osmadvacátý ročník Aviatické pouti je minulostí a už se můžeme těšit na devětadvacátý ročník v roce 2020.
 
 
text: (jjk), foto: Miloš Jenčík www.airfoto.jencik.net

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama