Akce a soutěže

29.08.2010 16:00

Albrechta tu píchli, Augustin tu všechny topil…

text,foto: (jjk) Albrechta tu píchli, Augustin tu všechny topil…

Kde koho napadá proč ten Albrecht Václav Eusebius z Valdštejna stále jezdí do toho Chebu, když ho tam pokaždé zapíchnou a navíc to ještě slaví. A sobota 28. srpna je svátek svatého Augustina a v letošním roce to vypadalo, že ten tu pro změnu chce všechno utopit. Na tento den se totiž sešly do Chebu dvojí oslavy a tak se Valdštejnovo zapíchnutí slavilo v Chebu na náměstí a na bývalém vojenském a továrním letišti v Horních Dvorech svatý Augustin topil všechny přítomné v přívalech body při slavnostním uvedení tohoto letiště opět mezi veřejná vnitrostátní. Jako by nestačilo, že za letištěm se rozkládá vodní nádrž Jezernice, tak nad Podhradem se letci i návštěvníci museli potýkat s přívalovými přeháňkami. Ale mají v tomto kraji evidentně tuhý kořínek a rodí se tu odolní jedinci, protože přes všechno to příkoří, které Albrechtovi a všem přítomným Augustin přichystal se slavnostní pasování letiště odehrálo bez významnějšího přerušení.

 
Necelé dvě hodiny po poledni tak v sobotu 28.srpna 2010 bylo veřejné vnitrostátní letiště požehnáno a přivítáno mezi „dospělci“. Mezinárodní letecký den tak mohl oficiálně začít a ti co zmokli v sobotu, měli šanci, že v neděli, druhý den slavnostního otevírání, nedostanou podobnou dávku vody. Třetí ročník leteckého dne (předchozí konaly se v letech 2007 a 2008) navazuje na historické, prvorepublikové tradice létání v Chebu, už jen proto, že místní letiště v Dolních Dvorech vzniklo ještě za Rakouska-Uherska v letech 1916 a 1917, a které po válce zdědilo právě vzniknuvší Československo. Československé letectvo tak do začátku, i přes poměrně dobrodužné obsazování tohoto letiště, mělo do začátku alespoň jednu plně funkční plochu, protože další oficiální vojenská letiště jako například v Praze-Strašnicích vznikala až později (ač v rámci vojenských cvičišť či dostihových drah se létalo i odjinud). V Chebu do druhé světové války sídlila i letecký škola a letiště v Dolních Dvorech přežilo až do konce druhé světové války, kdy se stalo obětí náletů spojeneckých bombardérů. Ač se o tom po roce 1945 uvažovalo, nebylo nakonec obnoveno a zaniklo (jen snad několik metrů dlažby po něm zbylo). Německá okupační moc však nedaleko v roce 1940, v Horních Dvorech, vybudovala letiště druhé přiléhající k letecké továrně Flugzeugwerke Eger GmbH (FWE) s čtrnáct set metrů dlouhou a padesát metrů širokou betonovou dráhou. Pro Luftwaffe se tu do konce války vyráběly stroje Heinkel He-111, He-177 a He-219 a i „tajná zbraň“ Třetí Říše Messerschmitt Me-262 Schwalbe. Továrna i s letouny se dočkala podobného osudu jako letiště v Dolních Dvorech, jen dráha byla víceméně ušetřena. Po konci druhé světové války se na šrotiště z německých vojenských letounů nastěhoval obnovený aeroklub a tak vedle torz Me-262 parkovaly například i křehké cvičné kluzáky SG-38. V plánu rovněž bylo letiště opravit, postavit malý terminál a řídící věž s tím, že odtud Československé aerolinie budou operovat linku do Prahy a odtud dále do Košic. Chystal se na rok 1950 také k této události slavnostní velký letecký den a ač letiště už bylo připraveno a schopno plného civilního provozu, všechno bylo jinak. S proměnlivostí politické situace vyděsila komunistické pohlaváry přílišná blízkost Chebu u německých hranic a tak nejprve bylo odloženo zavedení dopravní linky do Prahy, dostavby a rekonstrukce se v roce 1951 zpomalily až se zastavily úplně. V roce 1952 letiště zabrala Československá lidová armáda a vyhnala veškerý civilní personál. Od toho roku také na letišti držely hotovost dva letouny Jak-23 z 11.leteckého pluku a to do roku 1953. Vojáci tu neměli zrovna útulno, protože technické vybavení bylo poněkud spartánské a ani sovětské Jaky-23 nebyly zrovna výkřik pokroku. Přes dráhu se navíc natahovalo ocelové lano (snad, aby tu nic nemohlo přistát), které se každé ráno smotávalo, ale s tím také hrozilo, že dojde dřív nebo později k nějakému maléru. Naštěstí se o zapomenuté lano málem přizabil jen jeden voják na motocyklu, který před kontrolou dráhy zapomněl lano odstranit. Kdyby do něj při startu či přistání narazilo podvozkem letadlo, mohlo by to dopadnout hůř. I tak se „smrťáku“ i při tak krátké době trvání hotovosti chebské letiště nevyhnulo. V roce 1952 16.listopadu startoval Jak-23 jako druhý z dráhy 06 a snažil se tak urputně dohnat svého vedoucího, že v poměrně malé výšce začal letoun točit do zatáčky, ale sklouzl po křídle a narazil do země. Stroj byl zničen a pilot zahynul. Hotovost byla v roce 1953 zrušena a letouny přesunuty k 51.leteckému pluku v Mladé-Milovicích. Pak se tu ještě tu a tam něco vojenského zjevovalo, jako třeba letouny z letiště Plzeň-Bory (např. Iljušiny Il-10), nebo zde dokonce v šedesátých létech přistál i dopravní Iljušin Il-14, který se přivezl radiomaják. Ale ač armáda pomalu průběžně letiště tak trochu modernizovala a opravovala, nijak významněji ho nevyužívala a tak tu „stanovali“ vlastně jen práškaři (kteří využívali do roku 1982 ještě i plochu bývalého letiště v Dolních Dvorech). Ti zde vydrželi i po roce 1990, kdy tu fungoval jeden z nástupců Slov-Airu společnost ABAS. V té době se tu, ale už začali hemžit ultralighisté se svými vehikly a těm se za poslední léta podařilo letiště velmi obstojně zprovoznit a uspořádat i předchozí dva letecké dny. Po mnohaletém úsilí se tak i podařilo, že Úřad pro civilní letectví uvedl 19. srpna 2010 letiště mezi veřejné vnitrostátní letiště a slavnostně inaugurováno v sobotu 28.srpna 2010 a provozovatelem letiště je Aeroklub Karlovy Vary a tak vzhledem ke statutu letiště se tu i kromě ultralightů budou zcela jistě zjevovat i další sportovní letadla.
A organizátoři letošního leteckého dne se chystají tyto akce opakovat každý sudý rok, takže příští ročník by se měl konat v roce 2012 (a v roce 2007 to zde vypadalo takto viz. Devadesátiny chebského létání).
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama