Akce a soutěže

08.05.2011 18:32

Akrobatický výkop jak od Josefa Masopusta…

text,foto: (jjk) Akrobatický výkop jak od Josefa Masopusta…

…se jako tradičně uskutečnil na palouku nedaleko zaniklých Pařídel v místech někdejší vesničky Střimice, kde se v roce 1931 legendární český (a československý) fotbalista narodil. A tradičně i prvním výkopem akrobatické sezony je právě Mostecký pohár na novém mosteckém letišti tradičně každoročně na začátku května. A to letos už po patnácté se tu sešlo a sletělo osmnáct akrobatů na vlastně tradičním místě, protože už v meziválečném období se létalo nad Střimicemi na severním okraji nynějšího letiště ze Slepičího vrchu (původně Henneberg), zvaného dnes Bezejmenný, protože jméno nemá a je jen vlnou vrchu Na Skalce nad Braňany… A letošní sezonu tak zahajovali akrobaté ve třech kategoriích a kromě tradičních účastníků v podobě letounů Zlin Z-526/142/242/50 a Extry EA200 Christiana Jeworreka se tu ukázal i akrobatický speciál Jakovlev Jak-55M s americkou „espézetkou“ N55XZ rudými hvězdami, a švédskou vlaječkou a jménem Daniel Ryfa pod okénkem ačkoli byl tento letoun řízen Karlem Kuthanem…

…a je to ten letoun, se kterým švédský akrobat Daniel Ryfa v roce 2009 zvítězil na Mistrovství Evropy v letecké akrobacii třídy Advanced v Polsku v Radomi. Jakovlev Jak-55 jako speciální akrobatický letoun měl svou premiéru ve vzduchu 28. května 1981 a mistrovství světa ve sportovní akrobacii v roce v roce 1984. Koncem osmdesátých let se jeho přímým konkurentem a letounem, který Jakovlev nahradil stal stroj Suchoj Su-26 (a později Su-31) a tak ještě vznikla varianta Jak-55M vzlétnuvší poprvé v roce 1989. Celkově do roku 1993 bylo vyrobeno celkem 214 Jakovlevů Jak-55/55M a k tomu ještě necelé dvě desítky dvoumístných strojů Jak-54…
Nu a jinak zde závodily obvyklé stroje české oblohy a tak v nejnižší třídě Sportsman zvítězil Tomáš Petrman na Zlinu Z-526, na kterém akrobatila i druhá v pořadí Barbora Nesnídalová a pro „bronz“ si svým rozvážným tempem na svém Zlinu Z-142 doletěl Karel Vobořil, přičemž tuto kategorii letos obsadilo deset pilotů a pilotek (Ladislav Medek, Miroslav Dostál, Stanislav Misař, Jiří Macola, Miroslav Černý, Ondřej Ryčl, Marcela Svitáková). V o stupínek vyšší kategorii Intermediate létali všichni čtyři soutěžící na Zlinu Z-50M a letci se za sebe seřadili v pořadí 1.Petr Kouřil, 2.Robert Kolín, 3.Vít Ženíšek a 4.Jaroslav Nedělka. A ve třídě Advanced, ač zde létali podobně jako v té předchozí pouze čtyři piloti, bylo to, co se týče typů nejrozmanitější, jak se říká „každej pes jiná ves“. Na Extře EA200 vyhrál Christian Jeworreka, za ním druhý dolétl na Jaku-55M Karel Kuthan, třetí na modrém Zlinu Z-50LA s německou registrací D-ENMM Miroslav „Evžen“ Čihák a čtvrtý do mariáše byl ve Zlinu Z-50LS v retro barvách podobných těm z let osmdesátých Jan Rudzinskij (ten ostatně k leteckému retrostylu má blízký vztah, sic létá na všem co vypadá hodně staře a archaicky a čím starší tím lepší letoun )…
A jen pro připomenutí Mosteckých pohárů let nedávných Mostecký pohár 2007, Mostecký pohár, ale i něco jiného (2008), Mostecký pohár a premiéra Bellancy (2009), Opět v zaniklých Střimicích…(2010)…a nebo na stránkách Miloše Jenčíka se lze také na letošní Mostecký pohár 2011 podívat.
…a vlastně ještě pro krátké připomenutí. Před pětašedesáti lety, v roce 1946 vznikl Aeroklub Stalinovy závody v Českém Jiřetíně a komise pro výstavbu letiště zvolila pozemek mezi obcemi Mariánské Radčice, Libkovice, Jenišův Újezd, Braňany a Konobrže a začalo se po obdržení povolení stavět, dnes už bývalé, libkovické letiště. Aeroklub Stalinovy závody tu hned po prvních úpravách terénu létal s letounem Piper Cub L-4 a později i s jeho sourozenci a dalšími letouny Fairchild UC-61 a Noordyun UC-64A. Dodones přežil letiště i s nápisem Aeroklub Most prostorný hangár s charakteristickým šestiúhelníkovým půdorysem, který vznikl z chladící věže zrušené ve Stalinových závodech. V roce 1949 se tu začalo létat i na kluzácích a to přitom ke kolaudaci došlo až 5. ledna 1950. Bohužel nedaleké rubání uhlí zavinilo různí terénní vlnění, poklesy země a tak bylo létání čím dál obtížnější. Nakonec se navíc přímo do osy dráhy přeložila silnice z Braňan do Mariánských Radčic (asi záměrně, protože klidně silnice mohla objíždět letiště z druhé strany) a bylo po létání. Na zbytku dráhy za silnicí je dnes krátká plocha pro ultralehká letadla.
Ale vlastně takové štěstí v neštěstí měl mostecký aeroklub, protože v místech obce Střimice se mezitím vytvořila výsypka z hnědouhelného dolu, která byla následně rekultivována. První studie výstavby nového letiště se zjevovaly od konce šedesátých a od začátku sedmdesátých let. Plánovalo se původně, že zde kromě jiného bude i vojenské letiště. Tento záměr sice záhy pominul, ale naopak se zrodila myšlenka vnitrostátního dopravního letiště a zpevněné vzletové a přistávací dráhy a hovořilo se i o letních rekreačních (charterových) linkách z Mostu do bulharského Burgasu. Tyto plány také skončily jen kdesi ve ztracenu a dnes tu zůstala jen dráha travnatá a asi by se pod věží Boeing B737 nevytočil, natož, aby na trávě přistál …
  . nové střimické letiště se sice začalo stavět v roce 1988 a dokončeno mělo být o pět let později, ale jaksi se pozdržely nějaké ty finanční prostředky a tak se letiště otevíralo leteckým dnem až na den dětí 1. června 1996. Čtrnáct dní před tím opustily libkovické letiště poslední letouny a historie tohoto letiště v jeho původní podobě se po padesáti letech uzavřela….
…ale všichni se můžeme chodit, jezdit a létat kochat na letiště střimické, kde se toho hemží stále dost
text, foto: (jjk)
 
Contest Results: Mostecký Pohár 2011 - Advanced
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ranked by scores    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Rank
 Pilot
 Aeroplane
 Registration
Known
Free
Unk'n #1
Unk'n #2
Unk'n #3
Totals
O/all %
1
Jeworrek Christian
Extra 200
D-ESTG
1762.24
2342.66
2122.94
1252.52
1863.19
9343.54
 64.00
2
Kuthan Karel
Jak 55
N55ZX
1757.45
1930.51
1555.05
1407.43
1747.82
8398.26
 57.52
3
Čihák Miroslav
Z 50LS
D-ENMM
1558.19
906.34
1826.81
987.21
1211.39
6489.95
 44.45
4
Rudzinskyj Jan
Z 50LS
OK-XRE
1334.95
1953.79
557.87
53.47
118.11
4018.19
 27.52
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Contest Results: Mostecký Pohár 2011- Intermediate
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ranked by scores    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Rank
 Pilot
 Aeroplane
 Registration
Known
Free
Unk'n #1
Unk'n #2
Unk'n #3
Totals
O/all %
1
Kouřil Petr
Z 50M
OK-TRQ
1731.32
1337.01
1280.42
1243.80
1333.44
6925.98
 68.10
2
Kolín Robert
Z 50M
OK-TRP
1731.84
1421.33
1014.47
1274.90
1323.84
6766.40
 66.53
3
Ženíšek Vít
Z 50M
OK-TRQ
1785.92
1262.30
1298.10
893.05
803.84
6043.21
 59.42
4
Nedĕlka Jaroslav
Z 50M
OK-TRQ
1245.83
1405.22
1269.37
261.69
1200.26
5382.37
 52.92
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Contest Results: Mostecký Pohár 2011 - Sportsman
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ranked by scores    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Rank
 Pilot
 Aeroplane
 Registration
Known
Unk'n #1
Unk'n #2
Unk'n #3
Unk'n #4
Totals
O/all %
1
Petrman Tomáš
Z 526
OK-LAC
1219.17
1237.93
1305.80
1116.97
1148.62
6028.50
 74.52
2
Nesnídalová Barbora
Z 526
OK-LAC
1182.42
1265.59
1302.75
1155.49
1105.63
6011.89
 74.31
3
Vobořil Karel
Z 142
OK-LNB
1098.60
1197.04
1284.61
1132.16
1090.96
5803.37
 71.74
4
Kaláb Evžen
Z 526
OK-LAC
1167.06
1207.39
1035.34
1109.93
1164.14
5683.86
 70.26
5
Černý Miroslav
Z 142
OK-OPH
1185.47
1194.37
933.63
1068.63
1118.31
5500.42
 67.99
6
Dostál Miroslav
Z 142
OK-OPH
1223.01
590.89
1254.05
1111.32
1102.00
5281.27
 65.28
7
Ryčl Ondřej
Z 526
OK-LAC
727.02
1125.38
995.56
997.63
1059.60
4905.20
 60.63
8
Medek Ladislav
Z 242L
OK-GNL
885.80
940.66
1018.68
965.54
493.16
4303.83
 53.20
9
Macola Jiří
Z 142
OK-OPH
1195.49
1233.19
 
770.85
945.22
4144.75
 51.23
10
Misař Stanislav
Z 526
OK-LAC
871.15
1084.98
789.67
106.05
899.79
3751.64
 46.37
 Ind
Svitáková Marcela
Z 526
OK-LAC
1126.45
 
 
1011.22
985.67
3123.34
 38.61
Contest Director: Pošitma Jaroslav (CZE), Contest Chief Judge: Kořínek Tomáš (CZE), Scoring Director: (not recorded),
 
 
Judges: Kořínek Tomáš (CZE), Kucera František (CZE), Kaftan David (CZE), Kaftanová Alena (CZE),
 
 
 
Máchová Radka (CZE). Judges Assistants: Jirásková Lenka, Soudil David, Pešková Lucie, Turková Stanislava, Babincová Gabriela.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 FairPlay System
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Aerobatic Contest Results Organiser, Version 3.0 Build 11-04-11, with FairPlay Scoring System
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama