Akce a soutěže

13.09.2008 19:58

Akrobati opět nad Holešovem

text,foto: (jjk) Akrobati opět nad Holešovem

Na letišti v Holešově, které už podle mínění krajských bossů dávno nemělo existovat a tak trochu navzdory osudu, a nebo také natruc osudu, se opět uskutečnil tradiční ZLÍN CUP 2008 ….

 
 
 
 

Toto letiště vzniklo v první polovině padesátých let pro Gottwaldov. Sice nedaleko existovalo od 30.let letiště Otrokovice, ale kolem něho nebyl vhodný prostor pro další rozvoj a z něj byl do Holešova převeden i provoz firmy Svitlet a ten později organizačně začleněn do ČSA Agrolet. Ten byl dále reorganizován na Slov-Air Bratislava. V Holešově byly nejprve vybudovány dvě travnaté dráhy a hangár a dopravní provoz byl zahájen roce 1956. Letištní řídící věž byla uvedena do provozu v červnu roku 1959 a na letišti se pohybovala převážně letadla Aero 45 a stroje Iljušin/Avia Il/Av-14, L-200 Morava a samozřejmě sportovní letadla a stejně tak i vojenské letectvo. Roku 1957 tu dokonce byl 28. letecký bitevní pluk z letiště Brno-Černovice s obstarožními letouny pamatujícími ještě 2.světovou válku - Avia B-33 (Iljušin II-10). V šedesátých letech Správa dopravních letišť řešila problém zda i nadále rozvíjet letiště Holešov a Kunovice, nebo nehospodárně udržovat provoz ČSA na letišti v Přerově. Také se v té době objevily plány na výstavbu nové odbavovací budovy a hangáru ČSA v Kunovicích a v Holešově se uvažovalo o nové odbavovací budově a dvou betonových dráhách. Jenže rok 1968 a okupace Československa všechny tyto plány zhatily a jediné co se postavilo, byla provizorní odbavovací budova (tedy přístavek u hangáru). Tu také využívaly ČSA při pravidelné vnitrostátní dopravě. Sídlil zde od začátku také Aeroklub Holešov a krajský aeroklub tu organizoval výcvik na letounech C-11. V Holešově sídlil od roku 1961 7. výsadkový průzkumný pluk zvláštního určení a ten letiště využíval k seskokům vojenských parašutistů z upoutaných balonů a letounů An-2 a Av-14. Sovětská armáda se sice 21. srpna 1968 hned ráno pokusila neúspěšně obsadit kasárna, ale letiště si vůbec nevšimla. Po okupaci se tu sice obnovila vnitrostátní doprava, ale vojáci odtud nuceně odešli a tak zde výcvik prováděly výcvikové lety Avie-14T z 1. dopravního výsadkového leteckého pluku z Mošnova. V roce 1972 se do nově postaveného areálu s hangárem a řídící věží přistěhoval Aeroklub Otrokovice, který splynul s tím domácím. Dále tady, jak bylo zmíněno působil Slov-Air s letouny Z-37, An-2 a vrtulníky Mi-2 a měl zde i Leteckou školu. A od roku 1972 provozoval vnitrostátní leteckou přepravu s letouny L-410 Turbolet paralelně s ČSA, které provozovaly stroje Av-14. Po té co Slov-Air předal dopravu osob ČSA sem už létaly jen Turbolety v barvách národního dopravce. A následně po Správě dopravních letišť ČSA převzaly celé letiště. V té době se opět začalo hovořit o výstavbě novách drah, ale už ne betonových, ale „jen“ asfaltových – opět marně. Československé aerolinie se také rozhodly, že nahradí letadla L-410 letouny Jak-40. Jenže objevil se problém. Posádky sem odmítaly létat, protože se ukázalo, že Jaky-40 nejsou pro travnaou dráhu vhodné (ač to výrobce deklaroval) a také se jednou podařilo nasát nečistoty do motoru a tak na počátku 80.let končí v Holešově pravidelná doprava. Po roce 1983 zde v Holešově zůstává vlastně jen Slov-Air, který je také majitelem a provozovatelem letiště. V roce 1986 agilní JZD AK Slušovice začínají jednat s ústředními orgány a letem Kunovice až se po dosti šíleném martýriu daří získat letoun L-410 a hlavně provozního povolení a po mnoha letech se obnovuje  pravidelná linka Holešov-Praha. Slušovice měly velké plány, chtěly nakoupit další Turbolety, ale i Jaky-40 a Tu-154 a potřetí se zdá, že se podaří vybudovat zpevněná dráha. Jenže po roce 1990 se Agrokombinát musí bránit vnějším útokům i vnitřním „rebeliím“ a vůbec dochází k různým podivnostem. Díky této smrtelné kombinaci se JZD AK Slušovice rozpadá a s tím i pomalu chřadne letecká divize. Průvodním jevem těchto turbulencí jsou i podivné změny názvů Cargo Moravia Air, Central European Airlines – Středoevropské aerolinie, nebo Air Moravia. Pravidelný provoz v Holešově končí v roce 1994 a občasně s tím i odchází Řízení letového provozu ČR. Jinak zde v té době působí Aerotechnik, respektive Air Tech, ale třeba i ZIin Aviation Service, Cis Air, Dara Air, Aeroservis. Letiště se dostává do soukromých rukou a pomalu se blíží jeho konec. Zlínský kraj firmě Hyunday marně nabízí pozemky holešovského letiště, které kupuje od firmy TTT Air za 325 milionů Kč. Korejci sice odmítají, ale kraj plány nemění a chystá se bourat letiště, místo toho, aby ho po vzoru jiných krajů a měst, nebo zahraničních příkladů do průmyslové zóny integrálně začlenil. A argumentem je, že si prý (neexistující) investor nepřeje, aby vedle zóny bylo letiště (poněkud trapný argument). … trochu to vypadá, že se na kraji zařekli, že letiště zbourají ať to stojí co to stojí a radši tu nechají holou pláň … trochu po nás potopa … (pozn.autora:sice jsem původně napsal konkrétně o co v této „šaškárně“ jde, ale zasáhla autocenzura a tak mohu tyto informace poskytnout jen tak bokem, neoficiálně)

 

… no nic, takže se sice každý rok vyhrožuje, že letiště končí, ale zatím docela obstojně funguje, i když se na jaře dost podstatná část zbourala, ale naštěstí to není ta část, která je nutná ke standardnímu zajištění provozu (na fotkách je dobře vidět co se zbouralo)…. No a tak se zde tedy uskutečnil tradiční akrobatický závody Zlin Cup 2008. Letos (i kvůli počasí) byl stanoven termín na 12.-14.září 2008, což je o dva týdny dříve než v minulých letech. Bohužel i pod dojmem toho, že to s letištěm není nejlepší, se letos neúčastnilo tolik pilotů jako bývá na podobných závodech a jak to býbávalo tady v minulosti. Hlavním rozhodčím byl opět jmenován Jiří Duras. Další členové rozhodcovského týmu byli T. Kořínek, F. Kučera, D. Kaftan, M. Vaněček a I. Zahradníková. Soutěžících bylo letos přihlášených 18, z toho se dostavilo soutěžit 16 což je stejně jako loni. V kategorii Sportsman se utkalo 7 pilotů, z nichž první místo vybojoval stejně jako v roce 2006 Karel Vobořil, druhý byl Tomáš Juřík a třetí místo získal Ivo Kardoš. V kategorii intermediate závodilo 6 pilotů a na prvním místě se umístil Jiří Havliger, druhý byl Evžen Čihák a třetí byla Iveta Zíbarová a poslední kategorie Advance byla obsazena pouze třemi piloty, takže se všichni podělili o stupně vítězů v pořadí Jaroslav Svoboda, Marek Hyka a Radim Bagár. Jako každý rok bylo v Holešově příjemné prostředí a všem se tu líbilo a všichni se těšili na další ročník. (pozn.autora: dnes už bohužel víme, že letiště v boji s „průmyslovou zónou“ prohrálo a dalších podobně krásných závodů se nedožije o tom, ale je psáno na úplně jiném místě)

(jjk)

Zdroj: A.Orlita

 
 

1.letiště zepředu 1.letiště zepředu
1.letiště zepředu
2.a zezadu 2.a zezadu
2.a zezadu
3.bývalá věž ŘLP 3.bývalá věž ŘLP
3.bývalá věž ŘLP
4.hlavně správný vítr 4.hlavně správný vítr
4.hlavně správný vítr
5.indiánský tanec před závodem 5.indiánský tanec před závodem
5.indiánský tanec před závodem
6.klidná příprava Miroslava "Evžena" Čiháka 6.klidná příprava Miroslava "Evžena" Čiháka
6.klidná příprava Miroslava "Evžena" Čiháka
7.reklama na "Padesátku" 7.reklama na "Padesátku"
7.reklama na "Padesátku"
8.S Malým princem na ocase 8.S Malým princem na ocase
8.S Malým princem na ocase
9.Jaroslav Svoboda tankuje 9.Jaroslav Svoboda tankuje
9.Jaroslav Svoboda tankuje
10.něco mi tam spadlo 10.něco mi tam spadlo
10.něco mi tam spadlo
11.Petr Kořínek zavírá kabinu 11.Petr Kořínek zavírá kabinu
11.Petr Kořínek zavírá kabinu
12.copak to tam kouří ... 12.copak to tam kouří ...
12.copak to tam kouří ...
14.Marek Hyka se kurtuje 14.Marek Hyka se kurtuje
14.Marek Hyka se kurtuje
15.a vrtule vrtulí 15.a vrtule vrtulí
15.a vrtule vrtulí
16.startování 16.startování
16.startování
17.kuk pod sukně 17.kuk pod sukně
17.kuk pod sukně
18.střídání 18.střídání
18.střídání
19.Radim Bagar na zádech 19.Radim Bagar na zádech
19.Radim Bagar na zádech
20.porada rozhodčích 20.porada rozhodčích
20.porada rozhodčích

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama