Akce a soutěže

22.05.2011 19:45

..a zase to stříbrné vajíčko…nebo Gyrinidae?

text,foto: (jjk) ..a zase to stříbrné vajíčko…nebo Gyrinidae?

Když si dáte do vyhledávače slovo vírník, nebo vírníky, může se vám stát, že se objeví termín „Vírníci“, neboli Gyrinidae, což jsou broučci pohybující se po vodní hladině. Ale důvod je prostý. Zatím co brouků vírníků je sedm stovek druhů ve třinácti rodech, tak vírníků létajících strojů je opravdu jen zanedbatelné množství. Podle celkových statistik Úřadu pro civilní letectví (ÚCL), Letecké amatérské asociace (LAA) a ČSOB pojišťovny za rok 2010 jich je na našem území pouhých dvacet tři, ale na platných českých „eSPéZetkách“ jen co by na jeden a půl ruce spočítal. To však nebrání české partičce vírníkářů dělat si v Milovicích (na letišti Milovice – Boží Dar) pravidelně takový malý sletový potlach a letos i s novým přírůstkem na českém nebi, německým vírníkem Galidus, o čemž ostatně bylo psáno už v článečku …jak nedoletět na Hanou, ale do Milovic…, kde je i o tomto novém strojku na českém nebi pár slov a vlastně i pár vět o tom co jsou létající vírníky zač…to jen pro připomenutí, že vírník Galidus německé firmy AutoGyro GmbH, patří Pavlu „Břízovi“ Březinovi a který je od pátku 29. dubna 2011 i na českých „značkách“ OK-QWA 11. On vlastně tento vírník svým tvarem připomíná tvar vodních brouků vírníků, kteří se pohybují po vodní hladině a víří rychle v kruzích nebo elipsách na vodě v okamžiku, kdy jsou nečekaně vyrušeni. A tak jsou si tak trochu se svými hodně vířícími vzdálenými příbuznými podobní. Jinak na rozdíl od vírníků strojků létacích, mají brouci na zadečku vzduchovou bublinu, která jim umožňuje dlouhodobý pobyt pod vodní hladinou.

Jak bylo minule na téma vírníky zmíněno vynálezcem vírníků byl španělský konstruktér Juan de la Cierva (1895-1936). Původně se de la Cierva sice zabýval konstrukcí klasických letadel, ale když své třetí letadlo v roce 1919 rozbil, rozhodl se vymyslet jinou formu létajícího stroje a vírník byl na světě, tedy v roce 1924. Nejoblíbenější byly vírníky v Německu, kde byly za druhé světové války ve výbavě ponorek a používány při průzkumu (taženy na laně) a také ve Spojených státech, kde byly používány k dopravě pošty.
V Československu se první vírník objevil v roce 1934, kdy Avro 671 (Cierva) C.30A OK-ATS koupila firma Baťa a po té ho pořídilo i Ministerstvo národní obrany (Avro 671 (Cierva) C.30A OK-IEA). V poválečném období (ve druhé polovině padesátých let) na vírníku například pracoval E. Steiner z Rudy na Moravě. A o dekádu později zaměstnanci Moravanu Otrokovice sestrojili několik typů vírníků. Ale není doloženo, že by tyto poválečné stroje někdy létaly, stejně jako i další amatérské konstrukce.
Až v roce 1967 vzlétl v Kunovicích bezmotorový vírník DX-3-P, a ten samý rok byl i založen Rotorklub, který, jak je zmíněno v minulém vírníkovém článku z Milovic (…jak nedoletět na Hanou, ale do Milovic…), nebyl přijat do Svazarmu a tak vlastně fungoval tak napůl v ilegalitě. Jinak se vírníky porůznu konstruovaly a to například na Vojenské akademii v Brně, Vysoké škole dopravní v Žilině, nebo amatérsky v Kolíně, nebo Hranicích na Moravě.
Ačkoli Rotorklub se členem Svazarmu nestal v roce 1969 vznikl vírníkový odbor při československém aeroklubu. Dokonce byla vyrobena desetikusová série vírníků KD-67 Ideal, ale protože s tímto typem létacího stroje noví piloti nezacházeli nijak šetrně, hned při prvním kurzu se všech deset vírníků rozbilo. V roce 1970 pak vírník vyrobil a zalétal Jaroslav Šimek a v Aerotechniku Kunovice se rovněž zabývali konstrukcí vírníku A-70, který byl i vystaven na brněnském strojírenském veletrhu. Ale v době přituhující normalizace (jak už bylo zmíněno v minulém článku) byl vírníkový odbor v roce 1971 zrušen. A v následujících letech se vírníky vyráběly už jen amatérsky a vlastně nelegálně, což se týkalo i neúspěšné emigrace inženýra Valy 27. října 1977 na vírníku KD-67.
Po roce 1989 se podařilo díky Letecké amatérské asociaci vírníkové létání opět legalizovat a hlavními průkopníky tohoto znovu objeveného a znovu legálního způsobu létání jsou Ericha Deutsch a Rostislav Bauer, ke kterým se postupem let přidávají i další. Ale stále je to spíš taková rodinná partička na několik mariášů létající jak na strojích Bauer Avion Gyrotrainer BAD-12 z dílny Rostislava Bauera, či na vírnících zahraniční provenience, jako je americké Magni Gyro M-18, nebo Air Command Commander Elite, polský Celier Xenon, nebo nově německý AutoGyro Galidus….
…a tak až uvidíte nad hlavou vírníček, važte si toho a pokochejte se pohledem na tento malá stroječek, protože vírníčků se u nás neprohání nijak moc a tak buďme rádi, že jsou takoví entusiasté jako šéf vírníkového svazu Erich Deutsch, nebo jejich výrobce Rostislav Bauer a lidé kolem nich…
…a kdo by si chtěl připomenout i jiné akce z milovického letiště mohou se podívat viz. Křemíkový ječmen, slepá srna, jásající šibalové…, nebo V Milovicích je George Lucas
 
text, foto: (jjk)
Zdroj: m.j. www.vrtulnik.cz

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama