Akce a soutěže

09.07.2011 22:05

…a pak, že tu neprší…

text,foto: (jjk) …a pak, že tu neprší…

Onehdy se přihodilo autorovi těchto řádků, že v jednom dni mu dva na sobě zcela nezávislí lidé tvrdili, že v romanticky zvrásněné a nadmíru úrodné krajině Českého středohoří nikdy neprší a je tu stále horko a stačí tu vidle píchnout do země a ony obrostou chmelovými šističkami, nebo něčím jiným užitečným…legraci si dělali asi, protože, ač to zní z tohoto pohledu neuvěřitelně, tak tu pršelo, tedy před týdnem…, ale pro potvrzení toho, že na tom něco bude, pršelo jen krátce a nahodile a tak se první ročník (vlastně znovuobnovené) soutěže nazvané podle monotypu příznačně Celostátní plachtařské závody Šohajů 2011, uskutečnit. A podívání to bylo převeliké a převeselé, jelikož se tu podobně, jako snad naposledy před padesáti lety, sešlo hejno kluzáků Šohajů všech typů od Z-25, přes LK-125 až po LK-425. Tedy hejno, ono jich už na území někdejšího Československa létá pouhých čtrnáct…., ale potěšitelné bylo, že se jich na letišti Raná u Loun sešlo devět, tedy o dva více, než organizátoři této soutěže doufali…přáli si totiž, aby se sešla alespoň polovina ze všech provozuschopných Šohajů v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku…

A tak se mezi 2. a 9. červencem 2011 nad Ranou vznášely tři Šohajové z Medlánek, dva domácí z Rané a po jednom z Kladna, Benešova, Hronova a Příbrami (pro pořádek ti další létající, ale nedorazivší na Ranou jsou ve Skutči, Slaném, Hradci Králové, Přibyslavi a Partizánském)…
A na tomto místě bychom si také měli něco málo o zmíněných letounech říci, ačkoli ti, kteří chtějí vědět více, by si třeba mohli pořídit publikaci nakladatelství Svět křídel „Větroně v Československu a České republice od r.1945“ z pera Ladislava Vejvody a Jana Plachého vydanou v červnu 2009 v Chebu…
První z Šohajů Z-25 vymyslel v roce 1947 v Otrokovicích konstruktér Ladislav Marcol jako jednomístný, celodřevěný (a plátnem potažený) hornoplošník. Po té co na naší obloze létaly kluzáky Z-24 Krajánek a Z-23 Honza bylo rozhodnuto, že by měl vzniknout kluzák pro výkonnostní létání a tak se tým kolem Ladislava Marcela pustil do práce a v roce 1947 se objevil první Šohaj. Letounů Z-25 bylo do roku 1949 vyrobeno rovných sto, z nichž jich asi tak kolem patnácti bylo exportováno do Bulharska a Rumunska. Téměř okamžitě se zavedením tohoto typu se výkony československých plachtařů začaly výrazně lepšit a v roce 1949 se konala první celostátní soutěž v bezmotorovém létání na letišti v Brně – Medlánkách za účasti pouze Z-25 Šohaj. V témže roce byla Leteckými závody Gottwaldov-Otrokovice i vyhlášena soutěž o nejlepší výkon na tomto typu letounu. V této soutěži dosáhl Ladislav Šváb času 6 hodin a 44 minut, nejvýše vystoupal Libor Skála (3 572 metrů) a nejdále doletěl Alois Zábrodský a to 266 kilometrů. Tyto výkony v roce 1950 překonal Tomáš Maňka, když doletět 398 kilometrů a k tomu v roce 1955 Jindra Paušová vydržela ve vzduchu 9 hodin a 3 minuty.
Z-25 má rozpětí 15 metrů, délku 7,15 metru, hmotnost 182 kg (vzletovou 272 kg) a maximální rychlost 215 km/h.
Pokračovatelem Z-25 byl LG-125 Šohaj 2, opět z dílny Ladislava Marcola, který spatřil světlo světa v roce 1949. Opět se jednalo o jednomístný, celodřevěný jednoplošník. Na rozdíl od Z-25 měl LG-125 neměl odnímatelný, ale sklápěcí překryt kabiny. Letounů LG-125 Šohaj 2 bylo v Otrokovicích vyrobeno do roku 1951 sto padesát kusů a dalších necelých sto třicet vzniklo v Orličanu Choceň, přičemž jich téměř sedmdesát putovalo na export do zahraničí. Nejlepší výkon na tomto kluzáku předvedl v roce 1954 Bohumil Dočekal, který vystoupal do výšky 9 325 metrů a nejdále letěl 477 kilometrů Zdeněk Volf v roce 1953 a opravdu majstrštichem byl přelet z Vrchlabí do Varšavy, který v roce 1956 předvedl František Svinka (404 kilometrů).
LG-125 Šohaj 2 má stejně jako jeho předchůdce rozpětí 15 metrů, délku 7,13 metru, prázdnou hmotnost 190 kg (vzletovou 295 kg) a maximální rychlost 200 km/h.
Třetím do party byl LK- 425 Šohaj 3 z roku 1955, z projektového prkna, jak jinak, Ladislava Marcola. Letoun však už nevznikal v Otrokovicích, ale v Kunovicích, kam se Marcolův projekční tým přestěhoval. A samozřejmě měl i téměř shodnou konstrukci s předchozími typy, jen měl přece jenom jisté konstrukční aerodynamické úpravy. Letoun se však už výrazněji lišil tvarem překrytu kabiny, která byla složená ze dvou prosklených částí, přičemž přední část byla pevná (špička letounu plechová) a zadní se dala odklopit. I přes všechnu snahu při úpravách a modernizaci Šohaje se bohužel vše dobře zamýšlené neodrazilo až tak ve zlepšených výkonech LK-425. Ale i tak byla do Chocně zadána sériová výroba a do provozu se dostalo do roku 1955 sto čtyřicet letounů, které spolu s předchozími typy létaly hojně až do šedesátých let a patřily k nosným letounům československého plachtařství.
A ještě dovětek, že LK-425 měl rozpětí 15,60 metru, délku 7,18 metru, prázdnou hmotnost 218 kg (letovou 308 kg) a dosáhl maximální rychlosti 200 km/h.
 
Takže nakonec vlastně i s tím deštěm to nebylo tak divoké a odlétalo se co mělo 
text, foto: (jjk)
Zdroj: Svět křídel „Větroně v Československu a České republice od r.1945“, L. Vejvoda, J. Plachý, 2009, Cheb
 
A aby všem úřednostem bylo učiněno zadost, tak pro doplnění výsledky dovádění Šohajů na Rané a komu by to nestačilo, může se podívat na stránky http://sohajerana.wbs.cz/
 
 
Šohajové
 
 
 
 
 
Overall results after day 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#
CN
Pilot
Team
Glider
Total
 
 
 
1.
 
J./P. Klicnar/Kapounek
Medlánky
LG-125
177
 
 
2.
 
Zdenék Kropáč
Kladno
Z-25
171
 
 
3.
 
Václav Fego
Medlánky
LK-425
143
 
 
3.
 
Jiří Slouka
Medlánky
LG-125
143
 
 
3.
 
Tomáš Mezera
Raná
LK-425
143
 
 
6.
 
Václav Kysilka
Benešov
LG-125
134
 
 
7.
 
J./U./Z. Leník/Kern/Bican
Raná
LG-125
132
 
 
8.
 
David Mach
Hronov
LG-125
74
 
 
9.
 
J./M./J. Jakubec/Ciriak/Hendrych
Příbram
LK-425
38
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama