Akce a soutěže

02.10.2011 21:14

A ještě tu o Budulínkovi…

text,foto: (jjk) A ještě tu o Budulínkovi…

Babička a dědeček a měli malého svého Budulínka a když babička odcházela vždycky říkala: "Buď hodný, Budulínku, hezky si hraj a nikomu neotvírej! Navařila jsem ti hodně hrášku, ten máš přeci ze všeho nejraději….." …jenže přišla liška a škemrala…: "Budulínku, dej mi trochu hrášku, povozím tě na ocásku…." jenže tentokrát se Budulínek nedal a po dřívější zkušenosti se už obalamutit nenechal a papal a papal a pal, inspiroval se i Otesánkem a víc než osm set lidí sežral až vyrostl do velikosti činžáku a dnes 2. října 2011 se objevil v Praze….a nebyl to Budulínek, milé děti, ani obr Koloděj (či princ Jasoň), ale byl to Airbus A380, tedy v pražském případě A380-841 letecké společnosti Lufthansa.

Zatím jsme se v MLČR mohli na dálku potkat jen prostřednictvím článku První singapurský Airbus A380, ale tentokrát se to tedy poštěstilo i na živo a tuto příležitost si nenechalo ujít i několik tisícovek lidí obdivujících Budulínka ze všech možných stran ruzyňského letiště. Lufthansa tento letoun v Praze představila na cestě z Frankfurtu do Budapešti a v obou těchto městech šlo jak o prezentaci tohoto stroje, jeho představení odborné veřejnosti, ale v Praze také při příležitosti pětačtyřiceti let působení Lufthansy v nás. Tedy ono to je spíš obnovené působení, protože Lufhansa začala do Prahy létat už v roce 1927. Po válce z mnoha, především politických důvodů spojení s tehdy „západním“ Německem (na rozdíl od NDR, kde z Lufhansy vznikl Interflug) chřadlo a vlastně se postupně jednalo jen o charterové lety, ale 2. dubna 1966 byl pravidelný provoz Lufthansy definitivně obnoven.
Ale zpět k A380. Lufthansa tento letoun vypravuje momentálně do Pekingu, Tokia, nebo  Johannesburgu a v USA do New Yorku, San Franciska a Miami a od konce října 2011 i do Singapuru. A další destinace budou postupně následovat i vzhledem k tomu, že německá letecká společnost od výrobce zatím obdržela osm ze sedmnácti objednaných strojů. Do Prahy přišedší A380-841 pojme 526 cestujících, ačkoli podle jednotlivých verzí je schopen zhltnout dokonce až 853 v jedné turistické třídě (ve dvou třídách 644). A když byly nastíněny rozměry velikosti činžáku, tak je třeba doplnit, že je Budulínek vysoký 24,5 metru, dlouhý 72,7 metru a rozpětím křídel 79,8 metru a má dolet 15 400 kilometrů při cestovní rychlosti 945 kilometrů za hodinu (nejrychleji umí letět 1 020 km/h) a maximální vzletová hmotnost je 569 tun.
O velkokapacitním letounu uvažovalo konsorcium Airbus u dlouhá léta, ale až na začátku devadesátých let se na stroji skutečně začalo pracovat. I to se poněkud vleklo a až v roce 2000 byl A380 představen a v roce 2005 poprvé vzlétl. A do provozu se dostal v roce 2007 u společnosti Singapore Airlines, o rok později u Emirates a australských Quantas, od roku 2009 létá u Air France, od loňského roku tedy u Lufthansy a od roku letošního u Korean Air s tím, že některým dalším společnostem vzhledem ke zdržení výroby stroje teprve míří, jako je například China Southern, Malaysia Airlines, nebo Thai Airways…
A vlastně tato pražská návštěva měla i potvrdit, že letoun tohoto typu umí ruzyňské letiště přijmout, což se ověřilo, jen s tím, že je potřeba technicky upravit nástupní mosty a vyřešit odbavení extrémně velkého množství cestujících najednou. Předpokládá se, ale, že by velkokapacitní letouny i této velikosti mohly Prahu navštěvovat pravidelněji už za zhruba tři roky…
text, foto: (jjk)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...třetí sezona...třetí boty...chm ...třetí sezona...třetí boty...chm
...třetí sezona...třetí boty...chm
 

 

Menu

Z fotogalerie

ap ap
jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama